Kawa, lody i drinki po wszczepieniu implantów zębów

Zabieg wszczepienia implantów jest dość poważną ingerencją w strukturę tkanek i kości. Stad też istnieje szereg zaleceń, które nakazują osobom po implantologii powstrzymanie się od pewnych aktywności oraz spożywania niektórych pokarmów. Analizując zapytania, jakie padają na grupach dyskusyjnych w Internecie widzimy, że wciąż dla wielu pacjentów nie jasne jest to czy po zabiegu mogą jeść lody i pić kawę. Przyjmowanie obu tych pokarmów nie obciąża przecież zgryzu, a więc nie może spowodować uszczerbku w rejonie świeżej rany. Jak to zatem jest z kawą i loda? Można, nie można, a może wręcz warto?

Rzeczy, które warto wiedzieć

Tkanki kostne i nabłonka w okresie bezpośrednio po zabiegu są najbardziej wrażliwe. Jest to etap, w którym rozpoczyna się integracja i stabilizacja implantu w kości. Niezwykle ważny dla powodzenia całej operacji. Mówiąc prost, belki kostne, tworzące kość, wrastają w implant, zwykle jest on bowiem porowaty, a więc ułatwia im proces. W procesie tym nie ma żadnych dodatkowych tkanek ochronnych, które występują w przypadku zdrowego zęba np. nabłonka granicznego. W związku z tym stosunkowo łatwo jest wpłynąć na tempo i skuteczność łączenia się implantu z kością.

Implanty zębów w Szczecinie.

30 lat doświadczenia. Sprawdź nas.

Lody ? zalety

Wielu stomatologów nieformalnie zaleca lody na ukojenie bólu po wizycie w gabinecie. Faktycznie lody mogą przynieść chwilową ulgę, schładzając tkanki jamy ustnej, minimalizując dolegliwości powodowane stanem zapalnym. Niestety tylko na chwilę. Lody przyjmowane są przez nas do przełyku w płynnej konsystencji. Idealnie więc wpasowują się w półpłynną i miękką dietę, którą zalecana jest po wielu zabiegach stomatologicznych. Szczególnie bowiem jeśli mamy szwy lub otwartą ranę, spożywając twarde potrawy, możemy drażnić delikatne miejsce, albo wręcz doprowadzić do zerwania się założonych szwów. Lody są więc niegroźne, ale tak samo niegroźne będą zupy, kremy czy przeciery, które również możemy spożywać schłodzone.

Lody ? wady

Wadą przyjmowania lodów od razu po zabiegu dentystycznym jest to, że znieczulając / zmrażając bolące miejsce możemy nieświadomie je uszkodzić. Zmrożona okolica nie dostarcza nam zbyt wielu informacji przez złącza nerwowe, a przez to nie będziemy czuć ewentualnych uszkodzeń mechanicznych spowodowanych przez przyjmowane pokarmy. Oczywiście nie jest to duży problem. Wystarczy, że kupimy lody bez bakalii. Poważniejszą wadą jest to, że jednym z czołowych składników lodów jest cukier, który sprzyja namnażaniu się bakterii w jamie ustnej. Bakterie w połączeniu z toczącym się stanem zapalnym mogą doprowadzić do pogłębienia niemiłych dolegliwości i wydłużyć proces regeneracji tkanek po zabiegu.

Kawa ? zalety

Trudno szukać zalet kawy w odniesieniu do zabiegu wszczepienia implantów zębów. Kawa może jednak pomóc nam przebrnąć przez trudne pierwsze godziny bezpośrednio po zabiegu. Postawić na nowo na nogi. Smakoszom, przynieść ulgę, niejako w nagrodę za wytrwałość i poświęcenie. Implanty zębów mimo wszystko jednak nie lubią kawy. Dlaczego?

Kawa ? wady

Głównie dlatego, że przy spożywaniu kawy na naszych zębach, a w tym także na implantach, odkłada się osad. Ma też kwaśny odczyn pH, co nie będzie sprzyjać w regeneracji komórek uszkodzonych podczas zabiegu. Kawa po zabiegu wszczepienia implantów nie jest zatem pokarmem zalecanym. Nie ma się co dziwić. Jeśli bowiem możemy sobie jej odmówić, to z całą pewnością wyjdzie to nam na zdrowie. Warto przy tym pamiętać o szkodliwym wpływie kawy na szkliwo zdrowych naturalnych zębów. Częste przyjmowanie tego napoju może mieć wpływ na pękanie szkliwa.

Alkohol

W przypadku alkoholu nie można mówić o zaletach, bo jest on ogólnie rzecz ujmując napojem niezdrowym, w każdej postaci. Niemniej, z uwagi na stres, który towarzyszy zabiegom takim jak implantacja nowego sztucznego zęba, część pacjentów może szukać ukojenia w lampce ulubionego wina lub drinku. Alkohol faktycznie może pomóc nam uspokoić nerwy, jest to jednak działanie chwilowe i obarczone dużą gamą efektów niepożądanych.

Alkohol ? wady

Głównym problemem związanym ze spożywaniem alkoholu po zabiegu wszczepienia implantów jest to, że alkohol rozszerza naczynia krwionośne. Mając świeżą ranę w ustach, w obrębie bardzo mocno ukrwionych tkanek, możemy więc wraz z lampką wina zafundować sobie mały lub większy krwotok. Wysusza także błonę śluzową, przez co pozbawia ją naturalnej ochrony przed bakteriami. Nie bez znaczenia jest fakt, że alkohol powoduje uszkodzenie włókien kolagenowych, tworzących się podczas integracji implantu z kością. Stad też jest ona niewskazany, a zalecenia po zabiegu nakazują odstawienie go co najmniej na 7 dni.

Kontakt do specjalisty

Jędrzej Gąsiennica-Ciułacz

Stomatolog
Absolwent najlepszych uczelni stomatologicznych w europie: w Berlinie na Charité Universitätsmedizin i w Wiedniu na Medizinische Universität Wien. Codziennie bazuje na doświadczeniu, które zebrał na najlepszych ośrodkach badawczych. Stosuje najnowocześniejszą technologię do diagnostyki i planowania leczenia. Nowoczesna tomografia komputerowa, skanery 3d i cyfrowe planowanie sprawiają, że leczenie jest przewidywalne i precyzyjne. Obsługa w języku polskim, angielski